Let op: Binnen de praktijk stellen we geen officiële diagnoses en geven geen dyscalculieverklaring af. Wel doen we onderzoek om de hulpvraag te verduidelijken en bieden we passende begeleiding op maat.
Goed leren rekenen is belangrijk voor het begrijpen van getallen, het oplossen van rekensommen en het goed kunnen functioneren op school. Sommige kinderen hebben moeite met het aanleren van rekenvaardigheden, zoals het koppelen van getallen aan hoeveelheden of het toepassen van rekenregels. Dit kan invloed hebben op hun leerontwikkeling en zelfvertrouwen. Voordat een kind goed kan rekenen, moet het eerst getallen kunnen herkennen en begrijpen wat ze betekenen. Wanneer het lukt om sommen stap voor stap op te lossen, ontstaat het rekenproces. Niet ieder kind doorloopt deze stappen even vlot. Ook voor rekenen zijn verschillende basisvaardigheden nodig. Een stevige basis helpt bij het automatiseren van rekensommen en het ontwikkelen tot een vaardige rekenaar. Rekenen leer je niet vanzelf; een kind moet hier actief en op het juiste moment mee in aanraking komen. Vroege signalering en passende ondersteuning kunnen hierbij het verschil maken.
Wat zijn de kenmerken van rekenproblemen?
Rekenproblemen kunnen zich op verschillende manieren uiten en hebben invloed op het dagelijks functioneren, vooral op school en later in het dagelijks leven. Het herkennen van de kenmerken van rekenproblemen is belangrijk om tijdig de juiste ondersteuning te bieden. Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende kenmerken:
- Moeite met basisrekenvaardigheden; Kinderen en volwassenen met rekenproblemen hebben vaak moeite met het automatiseren van basisbewerkingen zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Ze maken regelmatig fouten bij eenvoudige sommen en kunnen deze niet vlot uitvoeren.
- Problemen met het begrijpen van getallen en hoeveelheden; Het lastig vinden om hoeveelheden te schatten of te vergelijken, en het begrijpen van getallenrijen, bijvoorbeeld het herkennen dat 15 groter is dan 12, kan een teken zijn van rekenproblemen.
- Langzame rekenvaardigheden; Rekenproblemen gaan vaak gepaard met een trage verwerking van rekenopgaven. Het duurt lang voordat een som is opgelost, zelfs bij relatief eenvoudige opdrachten.
- Moeite met het onthouden van rekenregels en strategieën; Kinderen met rekenproblemen kunnen rekenregels zoals de tafels van vermenigvuldiging moeilijk onthouden of toepassen. Ook strategieën om problemen op te lossen worden niet automatisch ingezet.
- Problemen met het oplossen van verhaalsommen; Verhaalsommen vragen niet alleen rekenvaardigheden, maar ook taalbegrip en het maken van een vertaalslag naar een rekensituatie. Moeite hiermee komt vaak voor bij mensen met rekenproblemen.
- Fouten bij het opschrijven van cijfers en het gebruik van plaatswaarde; Soms worden cijfers gespiegeld, omgedraaid of verkeerd geplaatst. Ook het begrijpen van de plaatswaarde (bijvoorbeeld het verschil tussen 24 en 42) kan problematisch zijn.
- Gebrek aan zelfvertrouwen en faalangst; Vanwege de voortdurende moeilijkheden kunnen kinderen en volwassenen met rekenproblemen onzeker worden over hun kunnen, wat kan leiden tot faalangst en vermijdingsgedrag.